Twee dagen meelopen en aquarium - Reisverslag uit Vancouver, Canada van marcdewitte - WaarBenJij.nu Twee dagen meelopen en aquarium - Reisverslag uit Vancouver, Canada van marcdewitte - WaarBenJij.nu

Twee dagen meelopen en aquarium

Door: Marc

21 Mei 2014 | Canada, Vancouver

Een cliché misschien, maar wat vliegt de tijd voorbij. We zijn nu een week in Vancouver en we beginnen ons al aardig 'local' te voelen. Vancouver blijft een adembenemende stad. Het heeft alles te bieden: natuur, cultuur, lekker eten, schitterende uitzichten, aardige mensen en een lekker klimaat! Het weer is erg goed, 25 graden en geen wolkje aan de lucht. Op moment van schrijven bevinden wij ons op de rooftop patio van ons hostel en zijn aan het uitbuiken(ja, echt opa) van onze sushi. Voor 14 dollar (ongeveer 10 euro) had ik 24 stuks sushi en een drankje erbij. Geen geld dus!

Zaterdag en zondag waren voorlopig de laatste twee dagen dat we meeliepen in de dierenkliniek. Aanstaande vrijdag en dinsdag de week erop lopen we nog een keer mee en dan zijn we klaar. Ook zaterdag en zondag hebben we nog interessante patiënten gehad. Neem bijvoorbeeld de eekhoorn van zaterdag. Deze was door iemand gevonden in een park en kon zijn achterpoten en staart niet meer gebruiken. Wij konden in de rugstreek een rare bobbel voelen en constateerden dat zijn rug gebroken was. Helaas hebben we deze moeten euthanaseren omdat dit niet meer te repareren viel. Omdat we graag wilden weten waar de breuk zich precies bevond en hoe die eruit zag wilden we een röntgenfoto maken. De digitale rontgen (ideaal!) wees iets erg interessants, doch triests uit: het beestje was in zijn rug geschoten met een luchtbuks. Na het beestje geschoren te hebben vonden wij ook de wond. Wij en het gehele personeel waren hier wel beduusd van. Verder hebben wij ons goed vermaakt met onder andere een border collie met bloederige diarree, een 19 jarige(!) kat met neurologische verschijnselen, een rottweiler die niet meer wilde eten (waarschijnlijk omdat hij gewoon 'op' is), een kat met waarschijnlijk witte bloedcelkanker en wederom veel wildlife. Helaas kwamen deze keer de slechtere patiënten binnen (kraai die met pootje in rattenval had gezeten, duif met gebroken poot) en konden maar weinig echt behandeld worden. De zeemeeuw ook niet, maar die leek gelukkig nog goed genoeg om weer vrij te worden gelaten. Ook interessant waren de twee puppy casussen. De eerste betrof een chocoladebruine labrador die gevallen was tijdens het knuffelen. Een röntgenfoto wees uit dat zij haar scheenbeen had gebroken. Gelukkig geneest dit in jonge pups (en omdat de botstukken netjes naast mekaar lagen) vaak goed en kon zij met een spalk weer naar huis. De andere pup had diarree, en bleek uiteindelijk coccidiose te hebben. Dit is een parasiet en geeft nare klachten. Omdat de pup veel vocht had verloren door de diarree werd een infuus geplaatst en goed in de gaten gehouden.
De dokter waar wij mee werkten was geen Christine maar Emily. Zij is iets afstandelijker dan Christine en minder met ons bezig, maar als je actief meedoet en dingen vraagt viel er ook van haar veel te leren. Op zondagavond kwam Christine Emily aflossen en precies op het juiste moment: er kwam een 'plugkat' binnen. Dit is een kat die niet meer kan plassen doordat de urineleider verstopt zit met kristallen die zich in de urine vormen. Voornamelijk katers hebben hier last van. Dit is zeker een spoedgeval aangezien de kat niet meer kan plassen, maar wel urine produceert en zichzelf dus vergiftigt. Ook kan het gebeuren dat de blaas knapt. Van Christine moesten we een plan van aanpak verzinnen waarna we kregen te zien hoe de plug vakkundig werd verwijderd. Het plan van aanpak kwam redelijk overeen met die van haar wat ons uiteraard tevreden stemde. We hebben het al vaak gezegd, maar je leert hier echt heel veel in de praktijk. Om half 1 dronken we nog een biertje en gingen daarna tevreden ons bed in.

Wat ook nog leuk is om te vertellen is dat we zondagochtend naar Chinatown zijn geweest. Deze is niet zo heel bijzonder, maar de Japanse tuin (in Chinatown?!) was erg mooi. Daarna eindigden we op een hobo market, waar zwervers spullen verkochten. Vancouver heeft redelijk wat arme mensen. Op straat zie je vaak mensen bedelen om geld en slapen in hun slaapzak. Aan de andere kant rijden er ook veel dure auto's, dus het contrast is in dat opzicht erg groot.

Ook op de maandagavond werd er een biertje gedronken. En nog een. En, nou ja, jullie begrijpen waar dit heen gaat, we zijn gezellig de stad in geweest met onze Duitse kamergenoot. Overdag hebben we niet bijzonder veel gedaan, we zijn richting het park gelopen en uiteindelijk met een frisbee van een dollar op het strand geëindigd. Ook hebben we nog wat spullen gekocht voor onze latere campingtocht. Waarna we met Steph op het dakterras hebben genoten van een bbq en een paar lekkere wijntjes. Vandaag zijn we naar het Vancouver Aquarium geweest, een soort van dolfinarium maar dan op iets kleinere schaal. Er waren shows met dolfijnen, beluga's, zeeleeuwen en -honden, veel aquaria met vissen en kwallen en een met haaien en een gigantische zeeschildpad. Conservation is erg belangrijk in dit park en zelf doen ze veel aan rehabilitatie en opvang. Bij het aquarium werkt een van de beste dierenartsen ter wereld, waar de medewerkers ons veel over wisten te vertellen. Hier hebben we onze brakke dinsdag succesvol tot vier uur kunnen vullen, waarna we ons weer naar het strand begaven om nog even te relaxen. We weten nog niet precies wat de komende dagen gaan brengen, maar dat geeft ook wel een fijn gevoel van vrijheid. Sowieso hebben we zin in het verdere meelopen en waarschijnlijk staat een trip richting de bergen ook op het programma.

Tot de volgende weer!

Marc en Lucas

• 21 Mei 2014 - 09:42

Monique:

Ha Marc en Lucas, jullie zijn echt in een totaal andere wereld beland. Wat een ervaringen en wat een verschillende ervaringen ook: aan de ene kant de heel professionele aanpak in de kliniek en aan de andere kant de globetrotter Steph. Mensenkennis doe je ook op deze manier. Jullie verslagen laten ons echt een beetje meereizen en dat is super. En voor jullie zelf is het uiteraard ook over dertig jaar nog leuk om dit zo terug te kunnen lezen! Geniet er vooral verder van. Hier weinig nieuws. Morgen Europese verkiezingen maar de animo om te gaan stemmen is erg laag! In elk geval wil ik zeker ook een keer naar Vancouver. Liefs.

• 21 Mei 2014 - 21:35

Antoinette:

He wat leuk om te lezen! Schokkend inderdaad van de Eekhoorn. Geniet van de vrijheid!

• 21 Mei 2014 - 21:48

Marilou:

Klinkt allemaal weer heerlijk :) Leuke veterinaire verhalen ook! Was vast mooi in de bergen, beter ben je nog geen beren tegen gekomen (A)

• 29 Mei 2014 - 13:10

H.F. Van Den Haak:

Ha Marc,

Ha Marc,

In mijn vorige reactie eindigde ik met de opmerking dat ik nu op het verslag van 17 mei zou gaan reageren. Nu pas zag ik dat ik nu juist in feite op het verslag van 17 mei ( "Meelopen met de...") heb gereageerd. Nu dus mijn reactie op het verslag van 22 mei ("Twee dagen") .

Het is weer boeiend. Ook nu zien we hoe afwisselend en aansprekend de praktijk is in de kliniek. Het bevestigt alleen maar wat ik al schreef over de hoge meerwaarde van de nauwe combinatie van theorie en praktijk, zoals jullie dat ervaren hebben.

Het is ook fijn te lezen over wat jullie gezien en genoten hebben van de natuur en leuke andere dingen die meer ontspannend zijn. Alleen één ding van die andere dingen was mij buitengewoon onduidelijk. Ik begrijp niet wat bedoeld zou moeten zijn met het werkwoord "uitbuiken". Ik heb er nooit van gehoord. Kennelijk een soort genot waarvan alleen door locals, zoals jullie geworden zijn, gebruik wordt gemaakt.

Groetjes, ook aan Lucas,Oma en Opa